D4. Hot water paradise

23 juni 2021 - Pamukkale, Turkije

Dag meelezers

Vandaag waren we op stap naar Hierapolis en Pamukkale, in Denizli. We hadden een dagtrip met Viator geboekt, lunch inbegrepen. We werden opgehaald bij onze villa om 7uur ’s morgens en we waren 2 uren en 30 minuten onderweg. De bus had air-conditioning, we konden stoppen voor ontbijt, maar de motor van het bus ging af en toe af en we hebben daardoor wat tijd verloren.

Pamukkale of letterlijk vertaald naar “Katoenkasteel” is een natuurlijke verschijnsel die komt door de heetwaterbronnen die continu heet water met kalk en koolzuurhoudend materiaal naar boven borrelen. Dit wordt afgezet in de vorm van witte kalkterrassen. Vanwege het hete water, baden mensen hier al lang. De oude Grieken en Romeinen hadden daardoor op deze plek een stad gesticht, Hierapolis. Naast de stad ligt een indrukwekkende necropolis (een begraafplaats of dodenstad) met een enorme hoeveelheid sarcofagen en grafmonumenten. De combinatie van de kalkterrassen met de Grieks/Romeinse stad met een necropolis is zeer de moeite waard om te bezoeken en staat dan ook zeer terecht op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Daarnaast hebben we ook de historische tempels, voormalige winkels, straten en een theater met 12.000 zitplaatsen, de kerkhof van de stad, de thuishaven van 1200 graven en de Cleopatra's Pool bezocht.

We zijn rond 10uur ’s avonds terug in Bodrum aangekomen en dit was onze dag. Het bezoek naar Hierapolis en Pamukkale was het moeite waard en het heeft ons 50 euro gekost.

pamukkale_4Pamukkale_5pamukkale_3pamukkale_1pamukkale_2