D7. Zilverenkust

27 juni 2021 - Gümüşlük, Turkije

Een must visit stadje vlakbij Bodrum is Gumusluk, een gezellig stadje bovenop de antieke stad Myndos. Het stadje heeft nog steeds de traditionele Turkse charme van vroeger. Witte huizen, blauwe stoelen en overal hangende amuletten van het boze oog geven het stadje een pittoreske zicht dat zeker niet overslaan moet worden door toeristen die Bodrum bezoeken.

De baai wordt in twee verdeeld door een eilandje, in de ene deel bevindt zich de natuurlijke haven waar je ook van de verse en traditionele visgerechten kunt eten en aan de andere kant is er een zandstrand. Het eiland heet “konijneneiland” door de talloze konijnen die daar leven. Door een half gezonken pad is het eiland te bereiken en via deze pad kun je ook de antieke stad onderwater zien. Je mag snorkelen om het te zien, maar duiken is verboden!

De naam Gumusluk betekent ‘zilver’ en er wordt gezegd dat het stadje zo is genoemd omdat het water rond de baai een zilveren kleur krijgt als de maan erop schijnt. Dit wouden we dus proberen te bekijken, we verbleven in Crystal Hotel voor de nacht, alle maaltijden waren inclusief en we hadden een mooi uitzicht op de zee. Zodra het maanlicht verscheen je kon een prachtige zilveren reflectie op het water zien, adembenemend gewoon.

Wat mij opgevallen is, is dat Gumusluk een zeer rustig stadje is, met veel regels. Muziek uit de bars en restaurants is verboden, veel gebouwen of verbouwingen zijn ook verboden. Door Myndos is het een beschermd stad, dus te doen is er niet veel, maar wel te zien.

Links

Hotel- https://www.booking.com/hotel/tr/crystal-bodrum.nl.html